The girl on the train

Kijken mag…

Mijn vrouw en ik hebben altijd kleine discussies over wat je nu eerst moet doen: het boek lezen of naar de film kijken. Zij leest liever eerst het boek en ik kijk liever eerst naar de film. Als ik eerst het boek gelezen heb, ben ik bijna altijd ontgoocheld in de film (op een paar uitzonderingen na (bvb. Harry Potter)). Terwijl als ik een goeie film gezien heb, gebaseerd op een boek, ik geneigd ben om het boek te lezen om nog meer achtergrondinformatie te krijgen. Jammer genoeg heb ik in dit geval eerst het boek gelezen, waarvan ik genoten heb. Alleen slaagt de film er niet in het niveau van het boek te halen.  Een gemiste kans.

Rebecca Ferguson
Justin Theroux & Emily Blunt

Rachel heeft het moeilijk sinds de scheiding van haar man Tom. Ze heeft een alcoholprobleem en ze sleept zich door het leven. Iedere dag neemt ze de trein naar New York, waar ze werkt. Ze kijkt naar buiten en verzint levens bij de mensen in de huizen waarlangs ze passeert. Zo leert ze Megan en Scott kennen, van wie ze zich inbeeldt dat ze het perfecte koppel zijn. Ze wonen naast Tom en zijn nieuwe vriendin Anna. Op een dag ziet ze Megan kussen met een andere man. Ze stapt uit de trein en wil Scott verwittigen, maar dan wordt Megan vermoord. Rachel gaat zelf op onderzoek wie haar zou kunnen vermoord hebben…

Luke Evans & Haley Bennett

Regisseur Taylor maakte met The Help een prijsbeest, maar slaat met zijn verfilming van deze bestseller de bal compleet mis. Nooit slaagt hij erin enige spanning op te bouwen. Waar in het boek de spanning geleidelijk aan opgebouwd wordt door per hoofdstuk alles te bekijken vanuit het standpunt van één van de vrouwelijke personages, zien we hier alles vanuit het standpunt van Rachel (trouwens heel goed vertolkt door de immer degelijke Emily Blunt). Hierdoor verslapt je aandacht. De climax wordt ook heel snel afgehaspeld. Nog voor het dreigt spannend te worden, is het al voorbij. Er wordt nochtans goed geacteerd en het camerawerk is degelijk, maar klassiek. Toch wist de film mij op geen enkel moment mee te slepen of te overtuigen zoals het boek dat wel deed. Jammer!

Regie: Tate Taylor

Met: Emily Blunt, Haley Bennett, Rebecca Ferguson, Justin Theroux, Luke Evans, Edgar Ramirez, Laura Prepon, Lisa Kudrow, Allison Janney & Darren Goldstein

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. plcoyote schreef:

    Eerst het boek, Velghe. Geen discussie !

    Like

  2. KVSmiley schreef:

    JAMAIS! Dan ben ik iedere keer ontgoocheld. Ik zag eerst ‘The Road’, vond hem schitterend en las nadien het boek. De ideale combinatie :-p

    Like

  3. Nostra schreef:

    Ik wist niet dat dit op een boek gebaseerd was en dankzij de titel verwachte ik een soort Hitchcock achtig verhaal. Dat is dit verre van en alhoewel de hoofdrol goed wordt vertolkt wordt het zoals je zegt nooit echt spannend. Daarnaast vond ik ook het gebruik maken van blackouts een goedkope en makkelijke manier om dingen onduidelijk te houden.

    Like

Plaats een reactie