Enemy

on

Blindspot

Een hedendaagse Kafka

Jake Gyllenhaal & Sarah Gadon

We zijn twee weken ver in 2016 en ik kan al twee films schrappen van mijn Blindspot-lijst voor dit jaar. Gisteren was Enemy van Denis Villeneuve aan de beurt. Villeneuve is de maker van het magistrale Prisoners, van wie er nog een film op mijn Blindspot-lijst staat, met name SicarioEnemy vertelt het verhaal van de uitgebluste Adam. Hij geeft les aan één of andere hogeschool en heeft een sexuele relatie met Mary. Op een nacht kijkt hij, op aanraden van een collega, naar een film en in één van de figuranten (Anthony) herkent hij zichzelf. Hij besluit de acteur op te zoeken en komt tot de ontdekking dat deze man er niet alleen identiek uitziet, maar ook nog wel andere dingen gemeen heeft met hemzelf. Anthony is gehuwd en zijn vrouw Helen is zwanger. Hoe verder de film vordert, hoe eigenaardiger het allemaal wordt. Bovendien lijken spinnen een speciale rol te spelen in zijn leven…

Mélanie Laurent & Jake Gyllenhaal

De film is veel meer een genre-oefening dan een echte film. Het verhaal laat je achter met meer vragen dan antwoorden en het einde is behoorlijk verontrustend. Het is allemaal mooi in beeld gebracht en er zitten een aantal hele mooie camerabewegingen in. Bovendien intrigeert de zaak je wel, hoewel ik vaak moest denken aan Eyes wide shut, die eigenlijk een veel betere film is. Gyllenhaal is zonder meer fantastisch in de twee hoofdrollen. Met subtiele bewegingen van zijn lichaam en gezicht bouwt hij twee totaal verschillende personages op, die uiteindelijk niet zo verschillend lijken (of is dat maar schijn?). Sarah Gadon is kwetsbaar als de vrouw van Anthony en het is leuk om Isabella Rossellini nog eens terug te zien. Een intrigerende film, goed in beeld gebracht en geacteerd, maar hij roept net iets te veel onbeantwoorde vragen op om echt te voldoen. Ik kreeg een beetje hetzelfde gevoel als bij een David Lynch-film. Hoewel deze laatste geen antwoorden geeft. Bij Enemy heb je tenminste nog het gevoel dat je het af en toe bij het rechte eind hebt.

3

Regie: Denis Villeneuve

Met: Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Sarah Gadon & Isabella Rossellini

There will be blood – City lights – Modern times – Nosferatu – The good shepherd – Michael Clayton – Whiplash –  Sicario – Lincoln – Blancanieves – Fury – Enemy

6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. De Protagonisten schreef:

    Ik zit nog steeds met vragen over deze film. Gwen van Be Cool, Sodapop heeft er wel eens een leuk artikel over geschreven. Daar word je (ik in ieder geval) een stuk wijzer van.

    Geliked door 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Bedankt voor je reactie. Ik heb net het artikel van Gwen eens gelezen en je hebt gelijk, het helpt om de film toch iets beter te begrijpen.

      Geliked door 1 persoon

    2. Gwen schreef:

      Bedankt dat je verwijst naar mijn artikel! 🙂

      Like

  2. Nostra schreef:

    Goed bezig met al twee Blindspot films. Ik heb van het weekend ook de tweede gezien.

    Deze film was ik echt een fan van. Mooie rollen van Gyllenhaal en lekker als een film je zo aan het nadenken zet om het allemaal uit te leggen.

    Geliked door 1 persoon

  3. Gwen schreef:

    Eén van mijn favoriete films van de afgelopen jaren. Eentje waar ik nog een lange tijd over na heb zitten denken.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie