De Tien: beste Kerstfilms estafette race

De perfecte blogathon voor deze tijd van het jaar

Om de zoveel tijd organisteert collega-blogger De Filmkijker een zogenaamde ‘blogathon’. De bedoeling is dan dat zoveel mogelijk filmbloggers een artikel schrijven rond het voorgestelde thema. Ditmaal is het opnieuw een estafette-race. De regels zijn, net zoals bij de vorige estafettes, simpel: De lijst bestaat uit 10 kerstfilms (ze staan niet in volgorde) en wanneer het stokje wordt doorgegeven aan jou mag je één titel van de lijst halen (met onderbouwing) en één titel toevoegen. Als dat eenmaal gedaan is geef je het stokje over aan een volgende blogger die hetzelfde doet. Aangezien het over 3 weken kerst is is het de bedoeling om onze deelname zo snel mogelijk te plaatsen zodat we tot 25 december zo veel mogelijk veranderingen in de lijst hebben. Voeg het logo van de estafette blogathon toe, inclusief links naar degenen die je voor zijn gegaan, dan kunnen je lezers makkelijk alles vinden.

Die hard

Dit is dan misschien geen Kerstfilm pur sang, maar het is wel één van de beste actiefilms ooit gemaakt met Bruce Willis in één van zijn meest spraakmakende rollen ooit. Bovendien speelt de keiharde actiethriller zich af op Kerstavond. De aanwezigen hadden zich wellicht een andere Kerstavond voorgesteld, maar als aan het eind van de film ‘Let it snow’ door de luidsprekers schalt, dan dringt de Kerstsfeer meteen de huistkamer of de bioscoopzaal binnen.

Gremlins

Net als Die hard misschien geen Kerstfilm pur sang, maar wel één van de leukste horrorkomedies ooit gemaakt met één van de schattigste creaturen uit de filmgeschiedenis: Gizmo. De film is grappig, spannend en bij momenten gruwelijk tegelijk. De humor blijft echter de bovenhand houden. Zeg nu zelf: wie kan zijn lach bedwingen op het ogenblik dat drie Gremlins kerstliedjes staan te zingen aan de voordeur van één van de inwoners van het geteisterde stadje.

It’s a wondeful life

‘Feelgooder’ dan dit wordt het niet. James Stewart is grandioos in een rol die hem op het lijf geschreven stond (en die hij dan ook heel vaak herhaalde in andere films). Geen enkele andere acteur slaagde er even goed in om zowel grappig als tragisch tegelijk te zijn. Bovendien brengt de film een prachtige Kerstboodschap die iedereen met een heel goed gevoel naar zijn bed stuurt. Tenzij je een hart van steen hebt natuurlijk.

Love actually

Ook Feelgood deze maar dan van een heel andere orde. De sterrencast laat zich van zijn meligste kant zien en de zeemzoeterigheid stroomt van het scherm, maar toch hou je een bijzonder goed gevoel over aan deze film. Het is al heel lang geleden dat ik de film voor het laatst zag, maar toen ik wat info opzocht voor deze blogathon, zag ik plotseling dat niemand minder dan Rick Grimes (The Walking Dead) ook tot de cast behoorde. Alleen al daarom hoort deze film zeker in dit rijtje thuis.

Met de rest van de films heb ik veel minder. Ik zal dus ook iets minder aandacht besteden aan ze. Hierbij toch een klein overzicht.

Home alone

Toen ik deze de eerste keer zag, had ik nog wel enige sympathie voor de schattige Culkin. De slechteriken vond ik toen al verschrikkelijk irritant. En na verloop begon ook Culkin mij te irriteren. Ik denk dus niet dat ik deze dit jaar zal bekijken.

The santa clause

Deze film werd pas toegevoegd door Reviews & Roses. Zelf heb ik hier maar matig van kunnen genieten. De humor van dit soort films ligt mij niet zo. Maar uit respect voor mijn voorgangster laat ik hem staan. Zeker ook omdat ik al van in het begin één film eruit wil kegelen (zie onder).

Miracle on 34th street

Een schattig hoofdrolspeelstertje en een immer degelijk Richard Attenborough maken van deze film een aangename crowdpleaser. Alleen heb ik er zelf heel weinig mee. Een beetje te melig naar mijn mening. Maar enkel en alleen omdat Attenborough erin zit, blijft hij staan.

National Lampoon’s A Christmas vacation

Ik was vroeger best wel fan van Chevy Chase, maar kon me ook niet in alles vinden wat hij gemaakt heeft. Naar mijn bescheiden mening heeft hij betere films gemaakt dan deze, maar omdat hij het is, laat ik deze ook maar staan.

The family stone

Dit is zeker niet mijn favoriete film, maar in de Kerstperiode naar deze film kijken is nu ook geen straf. Het is een typische feelgood Kerstfilm met een lach en een traan. Dus hij verdient zijn plaats in deze lijst.

Bye bye Elf

Ik vond het jammer dat Bad Santa van de lijst verdwenen is, maar vindt het nu ook niet de moeite om deze terug toe te voegen. Een film die ik zelf nog niet gezien heb, is Elf. Het spijt me voor de fans, maar dat is de film die ik van de lijst laat verdwijnen. Wie de coverfoto van dit artikel goed bekeken heeft, weet ondertussen welke film ik toevoeg.

The nightmare before Christmas

Tim Burton heeft een ongebreidelde fantasie, dat weet elke rechtgeaarde filmliefhebber. En hij verstaat ook als geen ander hoe je een donker sprookje moet vertellen. Met The nightmare before Christmas bereikte hij wat mij betreft een hoogtepunt in zijn indrukwekkende carrière. Jack Skellington als anti-held is een prachtig personage en de wereld waarin hij zich voortbeweegt, is visueel verbluffend. Neem daarbij nog de muziek van Danny Elfman en je hebt één van de mooiste Kerstsprookjes ooit gemaakt.

Ik geef de fakkel door aan Gert Verbeek. Heel benieuwd welke film hij laat verdwijnen en welke hij toevoegt. Jullie ook?

Gingen mij vooraf:

De Filmkijker

Filmliefhebber.com

Be Cool, Sodapop

Reviews & roses

14 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Gert Verbeek schreef:

    The Nightmare Before Christmas mag zeker niet ontbreken. Het wordt weer eens tijd om die nog een keer te gaan zien. Ondertussen ga ik in de dvd-kast op zoek naar een andere kerstkandidaat voor de estafette-race.

    Geliked door 1 persoon

  2. Jessica schreef:

    Hé, die film heb ik nog niet gezien. Tim Burton films kunnen bij mij vaak twee kanten op. Geniaal, of niet helemaal mijn ding. :p

    Ik zal hem eens proberen.

    Geliked door 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      De hoogste tijd dus om daar verandering in te brengen 😉

      Like

  3. Nostra schreef:

    Eigenlijk kan het toch niet, een film die je niet gezien hebt verwijderen… Ik sta het toe als je ‘m wel binnenkort kijkt 😉

    Nightmare before Christmas was niet echt een film voor mij maar het is in ieder geval geen slechte film. Leuk dat je het zo snel hebt opgepakt… Maar je soms ook te springen 🙂

    Like

    1. KVSmiley schreef:

      Inderdaad… ik wilde deze erin. Ik beloof je dag ik Elf eens bekijk. Maar ik ben wel geen fan van Tim Allen 🙂

      Like

  4. Nostra schreef:

    Die spreekt gelukkig ook niet in die film 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Wie is dat dan?

      Like

    1. KVSmiley schreef:

      Even opgezocht: het is Will Ferrell inderdaad, maar om de één of andere reden sla ik die twee altijd door elkaar… en geen van de twee kan mij echt bekoren. Maar, zoals beloofd, deze Kerstperiode kijk ik naar ‘Elf’ 🙂

      Like

  5. Paul schreef:

    Mooie toevoeging! Ik vind het geen ramp dat Elf sneuvelt. 😉

    Geliked door 1 persoon

  6. KVSmiley schreef:

    De premisse en de foto’s zeggen voor mij al meer dan genoeg, maar ik heb het Nostra beloofd en deze Kerstperiode bekijk ik hem.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie