Danny Collins

Pacino in topvorm

Annette Bening, Melissa Benoist & Al Pacino

Er zijn zo van die acteurs die maar heel weinig verkeerd doen en hun plaats in ‘DE TIEN: BESTE ACTEURS “ESTAFETTE RACE”‘ van De Filmkijker dubbel en dik verdienen. Al Pacino bewijst in deze Danny Collins nog maar eens dat hij tot de groten der aarde behoort en wellicht nooit meer uit dat rijtje zal verdwijnen. Hij maakt zich dit personage eigen en draagt de film moeiteloos. Al moet gezegd dat hij uitstekend weerwerk krijgt van Plummer, Bening, Cannavale en Garner. Een echte feelgood-film die af en toe neigt naar het cliché, maar dat zonder problememn overstijgt dankzij de schitterende prestatie van Pacino.

Al Pacino

Danny Collins gaf in 1971 een interview. Hij stond toen aan het prille begin van zijn carrière en was bang voor wat de roem met hem zou kunnen doen. John Lennon las dat interview en schreef hem een brief, die Collins veertig jaar na datum pas overhandigd krijgt van zijn manager Frank. Collins, die eigenlijk een schim geworden is van zichzelf en al jaren geen nieuw materiaal meer maakte, besluit zijn leven over een andere boeg te gooien en gaat op zoek naar zijn volwassen zoon, een resultaat van een one-night-stand met een groupie. Hiervoor trekt hij naar New Jersey waar hij in het hotel verblijft van Mary (een sterke Bening) met wie hij een Platonische liefdesrelatie begint.

Al Pacino & Christopher Plummer

Het verhaaltje zoekt misschien af en toe wat te vaak de clichés en de humor is ook niet altijd van het hoogste niveau, maar het raakt je wel. En dat heeft veel te maken met de acteerprestaties. Pacino is, zoals reeds gezegd, fantastisch op dreef en was wellicht nog nooit zo grappig als hier. Plummer is degelijk zoals altijd, maar het zijn vooral Bening en Cannavale die schitteren als Mary en Tom. Wat zo vaak mislukt in dit soort films, is hier bijzonder goed gelukt, namelijk het evenwicht bewaren tussen tragedie en komedie zonder er helemaal over te gaan. Dit is met andere woorden een tip voor iedereen die zin heeft in een ontspannend filmavondje waarbij niet te veel moet nagedacht worden. Al, van mij mag je nog jaren doorgaan op die manier :-).

Recensies van collega-bloggers:

Regie: Dan Fogelman

Met: Al Pacino, Annette Bening, Christopher Plummer, Bobby Cannavale & Jennifer Garner 

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Paul schreef:

    Staat nog op mijn lijstje, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar Pacino.

    Geliked door 1 persoon

  2. De Protagonisten schreef:

    Ik vind Pacino altijd wel goed, maar wel redelijk eenzijdig (oeps, zei ik dat echt). Wat mij betreft had hij ook niet in de lijst gehoeven, maar ik snap het wel. Deze film spreekt me niet zo aan dat ik hem per se wil zin.

    Geliked door 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn. Hij is echt goed 🙂

      Geliked door 1 persoon

      1. De Protagonisten schreef:

        Ik hou het in gedachte; -)

        Like

  3. Nostra schreef:

    Vond ‘m in deze film leuk…deed het weer zoals vanouds en straalde zoveel charme uit 🙂

    Geliked door 1 persoon

  4. Jessica schreef:

    Leuk, ik heb ook genoten van deze film! 🙂

    Like

Plaats een reactie