The Hobbit

Held tegen wil en dank

The hobbit (affiche)

 Van : Peter Jackson

Met : Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Ken Stott, James Nesbitt, Hugo Weaving, Cate Blanchett, Elijah Wood, Ian Holm, Aidan Turner, Christopher Lee & Andy Serkis

  😀 😀 😀 😀

Hier gaan we dan.  Het is algemeen gekend dat niet iedereen fantasiefilms kan smaken.  Als je niet bereid bent om mee te gaan in zo’n wereld, dan koop je beter geen ticket voor films zoals “The Lord Of The Rings”, “Avatar” of “The Hobbit”.  Doe je dat toch, dan erger je je blauw aan de gecreëerde wereld vol mythische wezens.  Behoor je niet tot die categorie mensen en hield je wel van LOTR, dan is “The Hobbit” misschien iets voor jou.  Ik zeg wel, misschien, want ook dan kan je met de verkeerde verwachtingen de zaal binnenstappen.  “The Hobbit” heeft eigenlijk weinig te maken met LOTR, behalve dan dat het zich afspeelt in dezelfde mythische wereld, bevolkt met dezelfde wezens.  “The Hobbit” vertelt echter een compleet ander verhaal en Peter Jackson heeft gewoon geprobeerd om hier en daar wat verwijzingen naar de eerste trilogie in zijn film te stoppen, maar daar houdt de vergelijking op.  “The Hobbit” is grappiger en sprookjesachtiger dan “The Lord Of The Rings”.  Er gaat gewoon minder dreiging van uit en wat mij betreft, is Jackson er perfect in geslaagd om die sfeer weer te geven.

The Hobbit (1)
Bilbo en een deel van de dwergen

De film begint met oude Bilbo die begint te schrijven aan zijn verhaal.  We krijgen ook Frodo te zien, net voor het begin van “The Fellowshop Of The Ring”.  We keren 60 jaar terug in de tijd en in De Gouw is alles peis en vree.  En dan krijgt Bilbo het bezoek van Gandalf en van 13 dwergen onder leiding van Thorin Of Oakenshield.  De dwergen vreten zijn halve voorraad leeg en vragen hem om mee te gaan op een queeste om hun oude kasteel van Erebor te heroveren op draad Smaug.  Hoewel hij liever zou thuis blijven, besluit hij uiteindelijk toch om mee te gaan en dat is de start van een fabelachtig avontuur …

Thorin Of Oakenshield (Richard Armitage)
Thorin Of Oakenshield (Richard Armitage)

De humor uit zich vooral in het eerste uur van de film.  De dwergen worden namelijk behoorlijk karikaturaal voorgesteld en ook Bilbo en Gandalf doen hun duit in het komische zakje.  Zo beginnen de dwergen op een bepaald moment te zingen en te jongleren met borden.  Hoewel dit blijkbaar niet gesmaakt wordt door een deel van de critici, heeft mij dat nooit gestoord.  Integendeel, iedere film vraagt om een introductie van de personages en Jackson koos ervoor om dit op die manier te doen voor “The Hobbit”, geheel in lijn met de toon van het boek.  Daar is toch niets mis mee.  En zodra de groep vertrekt op zijn queeste krijg je een prachtig avonturenverhaal voorgeschoteld met een overweldigende beeldenpracht tegen de achtergrond van het wondermooie Nieuw-Zeeland.  Vergeet LOTR en laat deze film gewoon op je afkomen.  Dan stoort de Rivendel-passage echt niet hoor, integendeel.  Het is een welkom rustpunt in een actierijk avontuur vol kleurrijke figuren.  De vechtscènes met de angstaanjagende wargs zien er fantastisch uit.  De passage met Gollem is schitterend en de vlucht van de aardmannen is heel mooi om naar te kijken en magnifiek in beeld gebracht.

Gollem
Gollem

Ook hier weer lijkt de discussie op te laaien of je nu eerst het boek moet lezen of eerst de film moet bekijken.  Ik heb het boek (nog) niet gelezen en heb mij ook geen moment verveeld.  Er is genoeg te beleven zonder dat dit ook maar één moment langdradig overkomt.  Ik blijf erbij dat je altijd ontgoocheld bent als je eerst het boek leest.  LOTR was schitterend, maar dat is deze film ook.  En hij heeft op zich ook heel weinig te maken met het verhaal in LOTR.  Er lopen andere personages in rond (op een paar na) en het vertelt een compleet ander verhaal.  Ik zat de hele tijd met open mond te kijken en heb mij geen moment verveeld.  En ik zat te vloeken op het einde omdat ik een jaar zal moeten wachten om het vervolg te zien.  Als filmliefhebber hanteer ik een  heel belangrijke maatstaf om een film goed te vinden : heb ik mij verveeld of niet ?  Wel, dat heb ik bij deze film niet gedaan, dus opdracht geslaagd, Peter Jackson.  En wat die 48 frames/seconde betreft.  Dit zorgt voor hyperrealistische beelden en het is wel even wennen, maar zodra je ogen gewend zijn aan de haarscherpe beelden laat je je gewoon nog meer overdonderen door de schitterende fotografie.  Als echte filmfan zeg ik oprecht : meer moet dat niet zijn !!!

Gandalf (Ian McKellen)
Gandalf (Ian McKellen)

Één reactie Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie