Risjaar Drei (William Shakespeare) door Olympique Dramatique

on

Mijn koninkrijk voor een paard

Shakespeare liet ons voor het eerst kennismaken met de kreupele Risjaar in het tweede deel van Hendrik VI. Hij speelt een grote rol in de strijd tussen de Yorks en de Lancasters. Volgens geschiedkundigen was Richard III wellicht niet zo erg als hij altijd afgeschilderd wordt. Naar verluidt zou zijn opvolger zo’n gloeiende hekel gehad hebben aan de man dat hij hem vanalles in zijn schoenen geschoven heeft, zo ook vele zaken waarvan nooit bewezen is dat Koning Richard III er ook maar iets mee te maken had. 

(c) Kurt Van Der Elst

Hij deinst voor niets terug

De kreupele Risjaar is een Yorkist. Als zijn broer Eddy Lancasterkoning Hendrik Zes uit het zadel wipt en zelf koning wordt, vechten de Lancasters terug, aangevoerd door Margaretha, de vrouw van Hendrik Zes. Na jaren van bloedvergieten weet Eddy zijn positie op de troon veilig te stellen. Samen met zijn broers Risjaar en George vermoordt hij prins Edwaar, de zoon van Hendrik Zes en Margaretha. Margaretha wordt verbannen en Hendrik Zes wordt door Risjaar vermoord in de toren. De langverhoopte vrede lijkt aangebroken. Dat is echter buiten de grenzeloze ambitie van Risjaar gerekend. Hij deinst voor niets terug om zelf de troon op te eisen. Zelfs zijn eigen broers moeten eraan geloven…

Noodlottig einde

Peter Van den Begin – (c) Kurt Van Der Elst

Olympique Dramatique maakte een vrije bewerking van Richard III (Shakespeare), Risjaar Modderfokker den Derde (Tom Lanoye & Luk Perceval), Richard III (Willy Courteaux) en Richard III (Wannes Van de Velde). Ze vertaalden alles in het ‘Antwaarps’ en gaven de regie in handen van Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal. De scène ligt bezaaid met iets wat lijkt op gravé (achteraf hoorden we van één van de techniekers dat het eigenlijk houtschors is). Boven de scène hangen dreigende ‘klokken’. De scenografie doet al vermoeden dat we hier afstevenen op een noodlottig einde. Risjaar komt de scène opgestrompeld en laat meteen zien hoe hij iedereen kan overtuigen met zijn redenaarstalent.

(c) Kurt Van Der Elst

Magistraal

Jan Decleir – (c) Kurt Van Der Elst

Peter Van den Begin is magistraal als de met een minderwaardigheidscomplex worstelende Risjaar. Van bij aanvang praat hij aan één stuk door. Met de nodige (zwarte) humor zet hij iedereen naar zijn hand en wie hem niet wil volgen, wordt vermoord. Van den Begin ratelt, maar blijft altijd verstaanbaar en iedere pauze, iedere ademhaling lijkt perfect uitgebalanceerd. Een prachtige vertolking die uiteraard enkel mogelijk wordt gemaakt door zijn medespelers, die stuk voor stuk laten zien hoeveel theatertalent er in Vlaanderen rondloopt. Koen De Sutter is sowieso één van de beste acteurs die Vlaanderen rijk is en speelt opportunist Hertog Buckingham met de flair die we van hem gewoon zijn. Ook Jan Decleir is perfect gecast als Margaretha en Tyrrel.

Knap… heel knap!

Olympique Dramatique laat met deze voorstelling nog maar eens zien dat zij één van de beste toneelgezelschappen zijn in Vlaanderen. Zij gaan op zoek naar boeiende verhalen en maken er hun eigen ding van. Bovendien beschikken ze over een aantal van de beste acteurs in Vlaanderen. Ook nu weer slagen ze erin om ons twee uur en veertig minuten aan één stuk door geboeid te laten kijken naar wat zich op het podium afspeelt. Knap… heel knap!

Regie: Tom Dewispelaere & Stijn Van Opstal

Spel : Peter Van den Begin, Jan Decleir, Marc Van Eeghem, Nico Sturm, Koen De Sutter, Mieke De Groote, Sanne Samina Hanssen & Jonas Vermeulen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s