Veronica’s kamer

Regisseren

Ik ben nogal actief binnen het amateurtheater en ben jaarlijks toch betrokken bij drie of vier kleine of grote theaterproducties. Acteren doe ik het liefst van al, maar regisseren vind ik ook plezant. Als regisseur bepaal je hoe een stuk er uiteindelijk uit zal zien op scène. Jij mag bepalen welke speelstijl de acteurs moeten hanteren. Maar… als een stuk goed bevonden wordt door een publiek, dan zegt men meestal: “Sterk gespeeld! Wat een acteurs!”. En als het publiek er maar niets aan vond, dan hoor je: “Man, wat een slechte regie was dat!”. Conclusie: als regisseur ben je altijd de pineut ;-). Gelukkig weten jij en je ploeg wel beter.Dit seizoen werd ik gevraagd door de collega’s van Deugd & Vreugd Heestert om de regie van hun maart-productie voor mijn rekening te nemen. Ik stelde een aantal stukken voor en zij kozen uiteindelijk voor Veronica’s kamer. Ik herinner mij nog dat ik het boekje pas naast mij neerlegde toen ik het helemaal verslonden had. Zo’n intrigerend verhaal met behoorlijk wat verrassende wendingen. Maar nu begint het pas: hoe breng je dit geloofwaardig over naar een publiek? Ga je voor de ‘easy scares’ met overheersende, bombastische muziek? Of hou je het sober en klein? Welke kleuren kies je voor de scenografie? Welke speelstijl moeten de acteurs hanteren om geloofwaardig te blijven? Allemaal vragen waar je als regisseur een (subjectief) antwoord dient op te vinden.

Ondertussen zijn we anderhalve week verder en wachten mij alweer nieuwe uitdagingen. Toch neem ik de tijd om nog kort even terug te blikken. Ik heb mij geamuseerd in Heestert. We hebben een lange weg afgelegd, gespreid over 32 repetities. We zijn gestart ergens in november. En de acteurs hebben een enorme evolutie doorgemaakt. Dat is natuurlijk allemaal niet van belang. De enige echte graadmeter is het publiek. Wat vonden zij? Genoten zij? Achteraf gezien denk ik dat we mogen stellen dat het grootste deel van het publiek genoten heeft van dit verhaal vol psycho’s en onverwachte plotwendingen. Een deel vond het te moeilijk en begreep het niet, een deel vond er maar niks aan, maar het overgrote deel kon dit wel smaken. Dit tegen alle verwachtingen in, want… dit is toch niets voor ons publiek. Nadien blijkt niets minder waar. We mogen ons publiek niet wegjagen, maar we moeten het wel blijven uitdagen. En met Veronica’s kamer zijn we daarin geslaagd… denk ik…

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. plcoyote schreef:

    Man, wat een slechte regie was dat 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Ik dacht al: gaat niemand die nu binnen koppen? 😀

      Like

  2. plcoyote schreef:

    Hahaha… Die kon ik niet laten liggen hé ? 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

