Liefde voor toneel

Opkuisen na een productie…

Zondagmorgen 8u30. De wekker beslist om onze dag in te zetten met ‘Habibi’ van Tamino. Geef toe, de dag zou slechter kunnen beginnen.We stappen uit bed, begeven ons richting badkamer en na de nodige ochtendstress zit ik in mijn auto en rijd richting het Parochiaal Centrum te Zwevegem-Knokke. Bij het betreden van de bar komt de geur van verschaald bier mij tegemoet en hier en daar duiken koppen op, die allemaal heel vriendelijk ‘Goeiemorgen!’ wensen. Druppelsgewijs komen de rest van de Klakkeboemers de zaal of de bar binnengestrompeld, de ene al met kleinere oogjes dan de andere. Ondertussen is de traditionele ‘opkuis’ al volop aan de gang. Met een paar mensen sleuren we de podiumstukken buiten, terwijl anderen zich op het decor werpen en nog een andere groep kuist de bar op. Een paar uur later ziet de zaal er weer uit alsof ‘Liefde voor toneel’ nooit bestaan heeft.

Zaterdagavond rond 21u00 geniet het publiek nochtans nog met volle teugen van deze feestproductie. Ik heb het geluk dat ik het meeste daarvan mag meemaken van achter de schermen. Het is een waar genoegen om te zien hoe de acteurs, actrices en Julie een heus radarwerk vormen om alles wat op het podium gebeurt in goede banen te helpen leiden. Grote vierkante kubussen worden op en aan gebracht en vormen zo, samen met de projecties, het decor van deze productie. Heel af en toe betreed ik de scène om mijn ding te doen en ik hoor en zie de mensen in de zaal genieten, breed glimlachend en af en toe uitbarstend in een onbedaarlijke lachbui. Doel bereikt!

En nu sta ik hier in een lege zaal, mijmerend over deze en voorbije producties. Ik maak mij de bedenking dat dit, ondanks het gezaag, geklaag en geroddel, een fantastische groep mensen is die samen aan één doel werken: het publiek een aangename avond bezorgen op een zo goed mogelijke manier. De ene keer doen we dat door de mensen bijna onophoudelijk te laten lachen, de andere keer door ze heel misschien een traantje te laten wegpinken of na te denken over hetgeen ze net te zien kregen… Toneel, wat een prachtige hobby is dat toch…

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. plcoyote schreef:

    Mooi 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Merci…

      Like

  2. marge97 schreef:

    Prachtig hoe toneel mensen met dezelfde passie samenbrengt om anderen te ontroeren.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

