De Premier

on

De eerste echte Vlaamse actiethriller

Koen De Bouw & Dirk Roofthooft

Erik Van Looy heeft nog nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een grote fan is van de Amerikaanse cinema. En met De Zaak Alzheimer en Loft is hij er ook in geslaagd om de Amerikaanse stijl (eindelijk) zijn ingang te doen vinden in de Vlaamse cinema. Met succes, want beide films behoren tot het beste wat ooit is gemaakt voor het grote publiek in Vlaanderen. De verwachtingen voor zijn nieuwste worp waren dan ook hooggespannen. Deze worden gedeeltelijk ingelost.

Stijn Van Opstal

Premier Michel Devreese heeft een ontmoeting met de Amerikaanse president. Op weg naar zijn rendez-vous wordt hij echter ontvoerd en zijn ontvoerders verplichten hem de president te vermoorden als hij zijn vrouw en kinderen ooit nog levend wil terugzien. Dit is het begin van een race tegen de klok, waarbij de premier er alles aan doet om zijn schijnbaar onafwendbare lot te ontkomen.

De Premier bevat weer alle vertrouwde Van Looy-ingrediënten: mooie decors, mannen in maatpakken, stijlvolle vrouwen, knap opgebouwde shots en Koen De Bouw. De Bouw torst alweer een hele zware last op zijn schouders. Hij is namelijk de premier van België. Dat Van Looy weet hoe hij een scène sfeervol moet uitlichten, dat weten we. Hij weet bovendien perfect de spanning erin te houden en sleurt ons mee het verhaal in vanaf de eerste minuut. Hier en daar flirt hij serieus met de grenzen van de ongeloofwaardigheid (de scène in het restaurant, het einde, enz.) maar alles gaat zo snel dat je het hem graag vergeeft. Bovendien flirten veel Amerikaanse blockbusters vaak nog veel meer met de geloofwaardigheid en dat bedekken we dan met de mantel der liefde, terwijl we er hier een issue zouden van maken, gewoon omdat het een Vlaamse film is.

Tine Reymer & Charlotte Vandermeersch

En toch is deze nieuwe worp van Vlaanderens populairste regisseur niet zijn beste. Daarvoor blijft het allemaal te oppervlakkig. De Bouw is degelijk zoals altijd, maar ook even humorloos als altijd. Stijn Van Opstal is de enige die wat (weliswaar zwarte) humor in de film steekt. Hij is dan ook de echte ster van de film, wat mij betreft, in een rol die er net genoeg over gaat om geloofwaardig te blijven als smeerlap van dienst. Van Looy doet verwoede pogingen om zijn personages emotionele diepgang mee te geven, maar niets wordt echt uitgewerkt. Daarvoor word je als kijker veel te snel temidden de actie gedropt. Misschien had hij zich beter beperkt tot het hoofdverhaal en zich nog meer gefocust op spanning en actie. Maar, vergis u niet, dit is en blijft een meer dan degelijke actiethriller die je als toeschouwer bij de keel grijpt (de sporadische uitbarstingen van geweld komen zo onverwacht dat je telkens opnieuw schrikt). Alleen is het ook niet veel meer dan dat.

Regie: Erik Van Looy

Met: Koen De Bouw, Charlotte Vandermeersch, Tine Reymer, Stijn Van Opstal, Dirk Roofthooft, Saskia Reeves & Adam Godley

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. De Protagonisten schreef:

    Toch wel redelijk goede verhalen over gehoord. Weet je toevallig of hij ook in Nederland in de bioscopen gaat draaien?

    Like

  2. KVSmiley schreef:

    Weet ik niet. Hij zou wel verkocht zijn aan een aantal landen. Wellicht zal Nederland hier ook onder vallen. Begrijp me niet verkeerd he, is zeker geen slechte film hoor, integendeel… gewoon niets nieuws onder de zon…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s