The avengers

on

Meer van hetzelfde…

“Marvel’s The Avengers” ..Hulk (Mark Ruffalo)..© 2011 MVLFFLLC. TM & © 2011 Marvel. All Rights Reserved.

Dat ik het ondertussen zowat gehad heb met al die superheldenfilms, zal voor de trouwe lezers van mijn blog wellicht oud nieuws zijn. Gisteravond was ik echter op zoek naar een geschikte film en daar ik al zoveel goede dingen las over deze The avengers, besloot ik om hem toch maar eens een kans te geven. Het was niet meteen wat ik er echt van verwacht had, maar ik heb me wel geamuseerd en daar draait het uiteindelijk om als je naar een film kijkt.

Jeremy Renner, Chris Evans & Scarlett Johansson

Het verhaal kan je heel kort samenvatten. Nick Fury, de grote baas van de overheidsorganisatie S.H.I.E.L.D., heeft een artefact in zijn bezit waarmee hij hoopt wapens te kunnen maken die sterk genoeg zijn om aliens te verslaan. Loki, de halfgod en broer van Thor, heeft echter ook zijn zinnen gezet op datzelfde artefact met als bedoeling een leger aliens naar de aarde te halen en zo de aarde te veroveren. Om dat te verhinderen doet Fury een beroep op een leger superhelden. Ze krijgen de naam Avengers en moeten Loki koste wat het kost tegenhouden. En dat is meteen een goed excuus om alle registers open te gooien en de groep superhelden het beste van zichzelf te laten geven…

Samuel L. Jackson

Iedere superheldenfilm bevat in wezen hetzelfde verhaal: überslechterik wil de wereld overnemen en de superheld moet hem of haar dat verhinderen. Dat is ook hier niet anders. Daarvoor moet je dus niet kijken, want het is ook geen spoiler als ik jullie nu al verklap dat de slechterik het onderspit delft op het einde. Gelukkig worden de superhelden en de slechterik van dienst in deze The avengers stuk voor stuk gespeeld door klasse-acteurs en zijn superhelden sowieso cool om naar te kijken. Kijk maar hoe Thor tekeer gaat met zijn hamer en hoe The Hulk grijnzend met ‘God’ Loki speelt. Het zijn echter Robert Downey Jr., Tom Hiddleston en Mark Ruffalo die de show stelen. Downey Jr. is zijn eigen grappige zelf als Tony Stark, Hiddleston geniet zichtbaar als slechterik van dienst en Ruffalo is uitstekend zoals altijd. Deze laatste krijgt natuurlijk de mooiste rol (Banner is namelijk de enige die een afkeer heeft van zijn eigen superkrachten). Bovendien zijn de dialogen tussen de bekvechtende superhelden heerlijk om naar te kijken. De actiescènes zijn spectaculair en mooi in beeld gebracht. Nooit verlies je het overzicht (ik hoop dat Michael Bay hier eens goed naar kijkt voor hij nog eens een film maakt). Maar het mag allemaal wat meer zijn en wat origineler misschien. De enige originaliteit die hier te bespeuren valt, zit in de spektakelwaarde. Desalniettemin genoten van deze film, maar ook niet meer dan dat.

Robert Downey Jr.

Recensies van collega-bloggers:

Regie: Joss Whedon

Met: Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Chris Evans, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, Stellan Skarsgard, Clark Gregg, Cobie Smulders, Gwyneth Paltrow & Powers Boothe

6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Paul schreef:

    Ik snap inderdaad jouw ‘kritiek’ wel, maar dat heeft er wellicht ook mee te maken dat je deze pas hebt gezien op het moment dat er al zoveel superheldenfilms zijn?

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Al die mooie verhalen en telkens opnieuw wordt het superheldengenre opnieuw uitgevonden… Geef mij dan maar de arthouse-films 🙂

      Like

  2. tbouwh schreef:

    Ik vond deze zelf erg gaaf, zo uit m’n hoofd misschien zelfs mijn favoriet uit deze Marvel-reeks. Alles komt samen en tóch blijft het overzicht bewaard. Age of Ultron, het vervolg, was alweer een stuk minder goed w.m.b. Idd niet erg origineel (dan zag ik liever Guardians of the Galaxy), maar veel beter uitgevoerd ga je ze binnen dit specifieke genre niet krijgen.

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      De film is goed gemaakt (zeker als je vergelijkt met wat Michael Bay de laatste jaren op ons loslaat), maar op de duur is het toch alleen maar meer van hetzelfde. Ik vraag mij af of mensen in een open gesprek de ene film nog van de andere zouden kunnen onderscheiden. Ik betwijfel het…

      Like

  3. Nostra schreef:

    Het is wel grappig dat je een aversie hebt voor superheldenfilms, maar ze toch blijft kijken 😉

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Ik begrijp het zelf niet 😉

      Like

Geef een reactie

