The Hunger Games: Catching Fire

on

Meer van hetzelfde.

Gisteren zat ik, samen met mijn dochter en plusdochters, te kijken naar dit tweede deel van The Hunger Games-franchise. Na een vijftiental minuten was het mij al duidelijk waarom tieners gek zijn op dit soort films. De cast bestaat uit, in hun ogen dan toch, mooie mensen en het gaat vooral over relaties (liefdes- en vriendschapsrelaties). Dat het verhaal eigenlijk weinig om het lijf heeft, deert hen niet, integendeel. Zolang die mooie mensen maar vriendschap sluiten, ruzie maken en, belangrijker nog, verliefd worden op elkaar, vinden zij het goed. Een tweede vraag die in mij opkwam, was waarom die film in Godsnaam twee uur en twintig minuten duurt. Het eerste uur gebeurt er… niets…

Katniss (Jennifer Lawrence) won de vorige editie van de hongerspelen en won hierdoor ongewild nogal wat zieltjes onder de bevolking. President Snow vreest dat het volk in opstand zal komen tegen het dictatoriale regime en kiest voor repressie. Als de boel toch uit de hand lijkt te lopen, beslist hij om de 75ste editie van de hongerspelen te laten doorgaan met kandidaten die gekozen worden uit alle voorbije winnaars. Het spreekt voor zich dat zowel Katniss als Peeta bij de ‘gelukkigen’ zijn. We zien de aanloop naar de spelen en het laatste uur zien we dan de effectieve spelen…

Het eerste deel vond ik eigenlijk nog best te pruimen, maar dit tweede deel lijkt zich, vooral het eerste uur dan toch, voort te slepen naar de finale. Ik had steeds de indruk dat dit eigenlijk maar een tussendoortje is tussen deel I en de spectaculaire finale die nog moet komen in deel III en IV (die ik nog niet gezien heb nvdr.). De kleurloze personages uit deel I blijven even kleurloos. Dit terwijl je toch zou verwachten dat je nog net iets meer te weten zou komen over hen, vooral als de film meer dan 2 uur duurt. Gelukkig is het af en toe genieten van rasacteurs als Seymour Hoffman, Sutherland en Harrelson. Ook Banks is leuk als Effie. Ook zij krijgen echter bitter weinig om mee te doen. Gevolg is dat je eigenlijk vooral zit te wachten tot de spelen echt van start gaan. Eens het zover is, zijn er best wat spannende en actievolle momenten, maar dat is niet genoeg om de film te redden. Hopelijk zijn deel III en IV een stuk beter dan dit of het eindrapport zal niet mals zijn…

Regie: Francis Lawrence

Met: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Woody Harrelson, Liam Hemsworth, Donald Sutherland, Elizabeth Banks, Philip Seymour Hoffman, Lenny Kravitz, Stanley Tucci, Sam Claffin, Jeffrey Wright & Amanda Plummer

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Tim Bouwhuis schreef:

    Oei, ik vond deel 1 en 2 de beste films van de serie, bij Mockingjay ging het voor mij bergafwaarts. Dus voor je eindrapport hoop ik maar dat we het oneens gaan zijn:)

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Oei… Ik vrees ervoor… 😊

      Like

  2. Nostra schreef:

    Ik denk dat de laatste twee delen je dan echt teleur gaan stellen, daar lijkt helemaal niets te gebeuren. Zelfs datgene waar de serie naar toewerkt bleek uiteindelijk niet zo impactvol en groots te zijn als ik had verwacht.

    Liked by 1 persoon

  3. Anne schreef:

    Als je dit over deel 3 en 4 had geschreven was ik het volledig met je eens geweest, maar deel 1 en 2 vind ik echt wel goed. Bovendien zijn het niet zo’n lege films want er zit wel degelijk wat maatschappijkritiek in. Het kan zijn dat die vooral in de boeken tot uiting komt en dat ik dat dan ook projecteer op de film maar leeghoofdig vind ik het toch niet, ook al is het voor tieners 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

