De Tien: Beste Acteurs “Estafette Race”

on

De-Filmkijker-De-Tien-Beste-Acteurs-Estafette-blogathon

Dat Nostra (De Filmkijker) bloggend Nederland (en een beetje Vlaanderen) graag met elkaar verenigt en dat met succes doet, weten we al langer. En daarvoor organiseert hij om de zoveel tijd ook eens een Blogathon. En alweer slaagt hij erin om het interessant te houden, want deze keer is het een heuse wedstrijd, namelijk DE TIEN: BESTE ACTEURS “ESTAFETTE RACE”.

Het idee

Wat is het idee achter deze estafette race? Nostra heeft een lijst gemaakt van wat hij de beste tien acteurs vind. Daarna gaf hij, net zoals bij een echte estafette race, het stokje door aan een andere blogger (dat hoeft overigens geen filmblogger te zijn). Deze blogger moest één acteur van de lijst halen (dat is een verplichting), onderbouwen waarom deze van de lijst gehaald moet worden en vervolgens vervangen door z’n eigen keuze (natuurlijk ook onderbouwd). Aan het einde van de post wordt het stokje weer doorgegeven aan een volgende blogger. Dat betekent dat deze estafette nog een tijd door kan gaan waarbij er een lijst ontstaat waarover er min of meer consensus is dat dat de beste acteurs zijn. Daarnaast is het ook een leuke manier om in aanraking te komen met nieuwe blogs. Ondertussen passeerden al drie blogs de revue: Mcurl, Be Cool, Sodapop en De Protagonisten. Deze laatsten gaven het stokje nu door aan mij. De zenuwen gieren door mijn lijf, want ik mag het stokje zeker niet laten vallen, dus… hier gaan we dan.

De regels

  • Wanneer een blogger de update publiceert en jou het stokje overhandigt heb je precies een week om jouw update van de lijst te plaatsen (het liefst zo snel mogelijk natuurlijk, het is per slot van rekening een race). Lukt dit niet, dan ben je gediskwalificeerd en moet een andere blogger worden genomineerd
  • Gebruik het logo van deze estafette race in je post en link naar dit bericht. Ik blijf deze updaten zodat je alle gerelateerde artikelen kan vinden (een link naar het artikel van degene wie je het stokje kreeg is overigens ook makkelijk voor je lezers)
  • Je kan alleen een artikel plaatsen als je daadwerkelijk gekozen bent als de volgende in de race

Wie blijven er in de lijst?

Keuzes maken is vaak moeilijk, maar in dit geval viel de keuze mij niet zo zwaar. Ik wist vrij snel welke acteur ik zou schrappen uit de lijst. Wie? Dat lees je hieronder, evenals wie er bijkomt. Maar eerst een overzicht van de blijvers! Hierboven nog een kleine ode aan Gary Oldman. Ik vind het bijzonder jammer dat hij geschrapt is en hij was ook één van de kandidaten om opnieuw toe te voegen…

philip_obit

Philip Seymour Hoffman

Veel te vroeg van ons heengegaan, maar hij liet wel een indrukwekkende erfenis na. Hij is mij voor de eerste keer opgevallen in Scent of a woman. Toen al was ik ervan overtuigd dat dit een grote zou worden. In Twister zorgde hij voor de comic relief en nadien is het alleen maar bergop blijven gaan voor deze supergetalenteerde acteur, met als hoogtepunten Before the devil knows you’re deadThe masterDoubt, en vele andere.

FassbPr

Michael Fassbender

Ongetwijfeld één van de beste acteurs van het moment. In iedere film waarin hij meespeelt, weet hij te overtuigen, of het nu in een blockbuster is of in een arthousefilm. Zo was hij schitterend in HungerFish Tank en Shame, maar evenzeer in Inglorious bastards12 years a slave en, last but not least, Prometheus.

Brokeback_Mountain_Still

Jake Gyllenhaal

Gyllenhaal is een echte kameleon die steevast interessante keuzes maakt. Als je op IMDB zijn filmografie bekijkt, dan stel je vast dat hij nog geen enkele slechte film gemaakt heeft sinds hij Donnie Darko speelde in de gelijknamige film. Een greep uit zijn filmografie: Brokeback mountainJarheadZodiacSource codeEnd of watchPrisonersEnemy, enz. Behoorlijk indrukwekkend, niet?

heat1

Al Pacino

Eén van mijn persoonlijke favorieten op deze lijst, met een indrukwekkende staat van dienst. Pacino is een method actor pur sang en dat levert heel vaak grootse prestaties op. Alleen jammer dat hij er de laatste jaren niet meer in slaagt mooie rollen vast te krijgen. Hoogtepunten voor mij: The Godfather-trilogie, Dog day afternoonSerpicoScent of a womanThe devil’s advocateScarface en Heat (een absoluut meesterwerk).

G001C004_120530_R2IZ.0859800

Joaquin Phoenix

Een specialleke, deze. Stond aanvankelijk altijd in de schaduw van zijn broer River en heeft moeten knokken om aan de top te geraken. Viel mij voor de eerste keer op in 8mm, maar brak pas echt door met zijn grandioze vertolking van Commodus in GladiatorWalk the lineHer en The master bevestigden zijn grote talent.

032-gangs-of-new-york-theredlist

Daniel Day-Lewis

Je kan niet om de man zijn talent heen. Zijn filmografie is beperkt, maar hij is wel indrukwekkend in iedere rol die hij op zich neemt. Denken we maar aan LincolnThere will be blood of Gangs of New York. Hoogtepunt voor mij: In the name of the father. Ik heb altijd wel een dubbel gevoel bij hem. Hij neemt zoveel tijd om zijn rol voor te bereiden dat het wel goed moet zijn. Dan heb ik toch net iets meer bewondering voor acteurs die drie of vier films op een jaar maken en er telkens in slagen een andere kant van zichzelf te laten zien.

Streetcar

Marlon Brando

Eén van de eerste echte grote method actors. Alleen al om zijn présence fantastisch in iedere rol die hij speelt. A streetcar named Desire en On the waterfront zijn twee voorbeelden uit het begin van zijn carrière en The GodfatherApocalypse now en Last tango in Paris zijn hoogtepunten uit zijn latere loopbaan. En Superman? Dat zullen we maar snel vergeten zeker 🙂

Cape-Fear-1

Robert De Niro

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op het punt gestaan heb om De Niro van de lijst te schrappen, want meer nog dan Pacino kende hij een serieus dipje in zijn rolkeuze van de laatste jaren, met als absoluut dieptepunt Dirty Grandpa. Als je echter zijn filmografie bekijkt, dan kan je niet anders dan besluiten dat dit een fantastisch acteur is. Hij was grandioos in The Godfather II, maar schitterde eveneens in Taxi driverRaging BullThe deer hunterThe untouchablesCape Fear en Goodfellas.

isaac.jpg

Oscar Isaac

Deze werd toegevoegd door De Protagonisten en ik kan mij hier ook wel in vinden. De man bouwt gestaag aan zijn carrière en maakt iedere keer opnieuw indruk. Te vroeg voor mij om hem bij de echt groten te rekenen, maar wist mij wel te overtuigen in Ex machina en A most violent year.

Wie valt er af?

Daniel Brühl as Niki Lauda in Rush: 'Niki is very sharp and honest, he never repeats himself.'

Daniel Brühl. Ik wil mij bij deze verontschuldigen bij Be Cool, Sodapop want zij voegde deze man toe aan de lijst. Ergens kan ik wel begrijpen waarom, want hij was echt goed in Goodbye Lenin en Rush, maar dat is het dan ook en dat is voor mij net niet genoeg om op deze lijst thuis te horen. Sorry, Daniel.

Wie mag er dan wel op de lijst?

Dit was voor mij de moeilijkste beslissing. Er zijn zoveel kandidaten, maar er mag er maar één bij. Kies ik voor één van de echte Hollywood-iconen? John Wayne (schitterend in The Shootist), Clint Eastwood (wordt, net als goeie wijn, beter met de jaren met als absolute hoogtepunt Unforgiven) of Gene Hackman (altijd goed, maar fantastisch in The French connection)? Of ga ik voor één van mijn favorieten in eigen land? Filip Peeters (een echte kameleon, zie De hel van Tanger) of Warre Borgmans (even goed in dramatische rollen als in komische rollen). Ga ik voor Edward Norton (één van mijn all-time favourites, zie American History XPrimal Fear of Fight club) of Ethan Hawke (AliveBoyhood, de Before-trilogie). Of kies ik voor één van mijn favoriete soort acteurs, namelijk acteurs die zowel schitteren in komische als in dramatische rollen, zoals Jack Nicholson (The ShiningOne flew over the cuckoo’s nest), Johnny Depp (Pirates of the CaribbeanNick of time) of Jim Carrey (Ace VenturaThe Truman show). Met andere woorden, deze blogathon plaatst mij voor een hartverscheurende keuze…

one hour

Ik koos uiteindelijk voor Robin Williams, de tragische clown. Hij bracht mij voor het eerst aan het lachen in het fantastische Mork & Mindy en groeide nadien gestaag uit tot één van de beste acteurs in Hollywood. Op zijn grappigst in Good Morning, VietnamAladdinMrs. Doubtfire (nog steeds één van de grappigste films die ik ken). Maar zo mogelijk nog beter in AwakeningsThe Fisher KingJakob the liarGood Will Hunting en Insomnia. Zijn beste rollen ooit speelde hij, naar mijn bescheiden mening, in One hour photo en Dead Poets Society (voor mij nog altijd de beste film ooit gemaakt). Om al deze redenen verdient hij een plaats in deze top 10. Welkom, Robin!

Wie is de volgende in deze race?

Ook dit was een behoorlijk moeilijke keuze. Ik koos uiteindelijk niet voor een filmblogger, maar voor een vriend van mij die ook een eigen blog heeft: PLCoyote Blogt. Hij is, net als ik, een grote filmliefhebber. Ik ben dan ook heel benieuwd wie hij aan de lijst zal toevoegen. ‘The race continues…’. PLCoyote heeft tot volgende week woensdag de tijd om zijn bijdrage te leveren aan deze spannende race.

 

12 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Nostra schreef:

    Goede keuzes waar ik me in kan vinden. Brühl is zeker niet slecht, maar om hem bij de tien grootste ooit te rekenen…is denk ik nog te vroeg (zou je van Oscar Isaacs overigens ook kunnen zeggen). Robin Williams vind ik een mooie toevoeging en inderdaad een veelzijdig acteur die in verschillende soorten films heeft laten zien wat hij kon. Benieuwd naar de volgende blogger, want die ken ik nog niet, dus ik kan niet wachten om uit te vinden wat zijn keuze gaat zijn 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. De Protagonisten schreef:

    Goede keuzes. Wij wilden Brühl eigenlijk ook al verwijderen, maar vonden dat niet echt kunnen. Over Williams hadden wij het gisteren nog, dat die eigenlijk ook wel in de lijst thuishoort. En of Isaac hier in hoort is natuurlijk maar de vraag, maar soms moet je een beetje rebels zijn 😉 Toch snap ik jullie adoratie voor Oldman nog steeds niet, maar dat ter zijde!

    Liked by 1 persoon

  3. De Protagonisten schreef:

    Ow, en wat leuk dat er ik zo een nieuw blog leer kennen. Dat was ook wel een beetje waarom onze keuze op jou viel. Zo maak je nog eens kennis met andere blogs 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Paul schreef:

    Mooie toevoeging Kurt!

    Liked by 1 persoon

  5. plcoyote schreef:

    Bedankt voor de nominatie; Kurt. Intussen is mijn werk af en kan je het vervolg nalezen op mijn blog. Succes aan de volgende kandidaat 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Gwen schreef:

    Ik had al verwacht dat Daniel snel zou sneuvelen, maar ik denk graag out of the box. 😉

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Out of the box denken is altijd leuk maar we kiezen wel de beste tien en dan mogen een aantal namen gewoon niet ontbreken, vind ik…

      Like

Geef een reactie

