Alice through the looking glass

Kleurrijke maar overbodige sequel

Johnny Depp

Ik las het bericht van cinefille over haar probleem met recensies. Ze vraagt zich af waarom ze in godsnaam recensies schrijft. Zijn er niet genoeg mensen die recensies schrijven en wat is haar toegevoegde waarde nog? Het stemde mij tot nadenken. Ook ik vraag me soms af waarom ik recensies schrijf en ik kwam tot de conclusie dat ik dat vooral voor mezelf doe. En als er dan mensen zijn die ‘mij’ lezen, dan vind ik dat een leuke extra. Zo werd mijn post over The Conjuring 2 nog door bijna niemand gelezen. Maar voor mij is het interessant om later nog eens te kunnen lezen wat ik ervan vond. Vroeger schreef ik dat ook op voor mezelf en nu deel ik het via mijn blog. En net zoals cinefille heb ik ook niet altijd veel zin om over films veel te schrijven, zoals over deze Alice through the looking glass.

Mia Wasikowska

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik eigenlijk al niet zo overtuigd was van Alice in Wonderland. Kleurrijk en toch duister, zoals we van Burton gewoon zijn, maar niet één van zijn betere films. Bovendien miste ik de magie van het oorspronkelijke verhaal. In deze sequel is Alice terug in de normale wereld en is ze kapitein geworden van ‘The Wonder’, het schip van haar vader. Na een langdurige afwezigheid keert ze terug naar haar moeder en blijkt dat deze laatste haar ouderlijke thuis in onderpand gegeven heeft voor het schip. Het is dus kiezen; het schip of het huis. Alice weigert te tekenen en vlucht weg via een spiegel. Hierdoor komt ze opnieuw terecht in Wonderland. The Mad Hatter is ziek en kan alleen gered worden als Alice zijn familie terugvindt. Hiervoor moet ze de hulp inroepen van Tijd om terug te kunnen gaan in de tijd…

Sacha Baron Cohen

Het ziet er allemaal heel mooi uit: de decors, de kostuums, de speciale effecten, enz. Alleen mist de film persoonlijkheid. Door op zoek te gaan naar de achtergrond van de diverse personages, gaat de fantasie wat verloren. Als kijker wil je verwonderd zijn in Wonderland. Door de ogen van Alice wil je kennismaken met de vreemde wezens die in Wonderland wonen, niet wie ze zijn en vanwaar ze komen. Dat interesseert niemand. Johnny Depp is wel grappig, zeker in de scène waarin hij Tijd ontmoet, maar het is Sacha Baron Cohen die de show steelt als Tijd. Hij is de enige die erin slaagt zijn personage wat diepang mee te geven.

Het ziet er allemaal geweldig uit en de actiecsènes zijn heel mooi om naar te kijken, maar het gebrek aan een coherent verhaal en interessante personages maken deze film tot een verwaarloosbaar niemendalletje dat snel voorbij vliegt, maar even snel weer vergeten is.

Regie: James Bobin

Met: Johnny DeppMia WasikowskaHelena Bonham CarterAnne HathawaySacha Baron CohenRhys IfansLindsay DuncanRichard Armitage & Alan Rickman

5 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Nostra schreef:

    Ik schrijf zelf uit m’n enthousiasme voor bepaalde films (zoals documentaires) in de hoop dat meerdere mensen de films zullen bekijken. Daarnaast natuurlijk ook de interactie met andere bloggers. Daar haal ik heel veel plezier uit.

    Wat betreft deze film wacht ik wel tot hij thuis te kijken is…

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Volledig met je eens wat dat enthousiasme betreft, maar wat als je over een bepaalde film niet zo enthousiast bent…? Dan heb ik het veel moeilijker…

      Like

      1. Nostra schreef:

        Er zijn veel films waar ik niet over schrijf hoor…en soms moet ik m’n frustratie over een bepaalde film ook even delen en dat zijn leuke recensies om te schrijven 😉

        Liked by 1 persoon

      2. KVSmiley schreef:

        Dat klopt wel. Heel goed of heel slecht is perfect maar alles wat daartussen zit… Ik zie het als een uitdaging om daar dan toch iets over te schrijven 😊

        Like

      3. Nostra schreef:

        Ja, dat klopt. Ik vind het vooral moeilijk als ik er verplicht over moet schrijven, bijvoorbeeld wanneer ik een recensie exemplaar van een film heb. Is inderdaad een flinke uitdaging…

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

