The Jungle Book

on

Klassiek Disney-vertier in een nieuwe jas

Mowgli en Baloo

De verwachtingen waren hooggespannen, zeker als je weet dat Jungle Book (1967) van Disney tot op vandaag nog altijd één van mijn favoriete Disneyfilms is. Zelfs nu nog, vijftig jaar later, kan ik genieten van Mowgli en zijn harige vrienden. The Bare Necessities is zelfs één van mijn favoriete filmsongs. Dat betekent meteen ook dat ik een beetje argwanend stond tegenover deze remake. Maar na het zien van de eerste teasers en trailers had ik al zo’n gevoel van: ‘Dit wordt goed…’. Het verhaal kennen we, denk ik… Mowgli wordt als baby achtergelaten in de jungle van India en wordt daar gevonden door de wijze panter Bagheera. Die neemt hem mee naar een roedel wolven, onder leiding van Akela. De wolvin Raksha voedt hem op als haar eigen kind en Mowgli voelt zich veel meer wolf dan mens. De boosaardige tijger Shere Khan verstoort echter Mowgli’s rustige leventje tussen de wolven. Hij wil en zal het mensenkind doden. Bagheera besluit hem terug te brengen naar de mensenwereld en onderweg komen ze Baloo, Koning Louie en Kaa tegen…

Bagheera & Mowgli

Al van bij het openingsshot zien we de visuele pracht van de film. De titelsequentie gaat naadloos over in een eerste actiescène: Mowgli lijkt achtervolgd te worden door een roedel wolven, maar het is gewoon een test waarbij Mowgli het opneemt tegen zijn vrienden de wolven, achtervolgd door Bagheera. De dieren zien er stuk voor stuk fantastisch uit en heel vaak zit je met open mond te kijken naar de ongelooflijke beeldenpracht die op je netvlies afgevuurd wordt. Hoewel iedereen het weet, vergeet je bijna constant dat bijna de hele film opgenomen is in een studio met green screen. Het helpt ook dat wij in 3D zijn gaan kijken, wat de ervaring alleen nog maar mooier maakt.

Shere Khan

Ik las her en der al wat kritiek op de acteerprestatie van Neel Sethi, maar ik volg dat niet. Naar mijn bescheiden mening doet de jongen dat heel goed. Het is namelijk geen evidentie om de hele tijd heel alleen op scène te staan met enkel wat koppen en groene schermen als tegenspelers. Chapeau! Bovendien zijn de stemmenacteurs stuk voor stuk van een heel hoog niveau. Christopher Walken is een grappige, maar toch dreigende Koning Louie. Maar het zijn Ben Kingsley, Bill Murray en Idris Elba die de show stelen als het centrale trio Bagheera, Baloo en Shere Khan. Kingsley is perfect als de wat belerende Bagheera, die Mowgli desnoods tot de dood zou beschermen. Bill Murray is grappig en aandoenlijk als Baloo de beer en Idris Elba is heel rustig, maar des te gemeen als slechterik van dienst.

Bagheera & Mowgli

De film neemt je mee op avontuur door de jungle van India en als je bereid bent mee te gaan op dat avontuur, dan beleef je een geweldige filmavond. De film ziet er prachtig uit en de acteurs zijn schitterend. Daarnaast zit er een perfecte afwisseling in tussen humor en drama en zijn de gekende liedjes perfect geïntegreerd in het verhaal, zonder storend te zijn. Wat mij betreft, alweer een aanrader!

Regie: Jon Favreau

Met: Neel Sethi, Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba, Lupita Nyong’o, Scarlett Johansson, Giancarlo Esposito & Christopher Walken

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Wilco Born schreef:

    Ik ga morgenmiddag en krijg er steeds meer zin in! Vooral de kleuren moeten op IMAX fantastisch uitzien en in 3D word ik overweldigd!

    Like

Geef een reactie

