The revenant

Eén man in de greep van de natuur

Leonardo DiCaprio

Wat een overweldigende filmervaring was dat? Dit meesterwerk van Iñárritu vertelt het verhaal van Hugh Glass. Hij is de gids van een groep pelsjagers die de natuur trotseren om kostbare pelsen te verzamelen. De groep wordt aangevallen door indianen en slechts een handvol mannen slaagt erin te ontsnappen. Terwijl de mannen discussiëren over wat ze moeten doen met de verzamelde buit en welke weg ze moeten nemen om terug te keren, wordt Glass aangevallen door een beer en overleeft ternauwernood. Uiteindelijk wordt hij achtergelaten door zijn groep en begint voor hem een overlevingsstrijd die zijn gelijke niet kent…

Tom Hardy

Wat volgt, is een avonturenfilm zoals je er nog nooit één gezien hebt. Het Wilde Westen wordt hier voorgesteld als een rauwe wereld waar afgunst en het recht van de sterkste regeren. De indianen worden niet eenzijdig afgeschilderd als slechteriken en ook zij vechten alleen maar om hun land te kunnen behouden. Dit vertaalt zich in bloederige taferelen waar mensen elkaar liever de kop inslaan dan toegeven dat ze misschien wel ongelijk hebben. De openingsscène oogt heel mooi, maar is ook heel brutaal en barbaars geweld wordt in vol ornaat over het beeld uitgesmeerd. Bovendien lijkt de hele scène in één lange take opgenomen. Ook de scène met de (digitale) beer ziet er fantastisch uit, maar is tegelijkertijd weerzinwekkend realistisch. Eén van de mooiste scènes ooit gefilmd waarin een mens door een beest wordt aangevallen.

Leonardo DiCaprio

Iñárritu is waarschijnlijk wel de beste regisseur van dit ogenblik. Hij gaf ons reeds Babel en Birdman en levert met The revenant wellicht de beste film af van de laatste tien jaar. Hij heeft de touwtjes in handen en is naar verluidt een perfectionist. Zo gaat het gerucht dat hij enkel bij natuurlijk licht wilde filmen. Hierdoor kon er maar 90 minuten per dag gefilmd worden. Bovendien eist hij enorm veel van zijn acteurs (en dat is ook te zien). De tweede ster van de film is Emmanuel Lubezki. De man lijkt een patent te hebben op one-take shots. Denken we maar aan de fameuze oorlogsscène in Children of men, de prachtige openingsscène van Gravity of Birdman, waarin het lijkt alsof de hele film in één take is opgenomen. Ook hier zit er een hele langs scène in die in één take lijkt opgenomen (het gevecht waarmee de film opent), maar ook de rest van de film ziet er adembenemend uit. Het gevecht met de beer vermeldde ik al, maar ieder plaatje opnieuw lijkt op een schilderij. Glass wordt constant geconfronteerd met de dualiteit van de natuur, die tegelijkertijd prachtig en meedogenloos is. Een klein streepje zon in een sneeuwlandschap, af en toe wat ‘lens flare’ (maar niet te veel), enz. Het is teveel om op te noemen. Kijk maar eens naar de laatste scène. Hoe brutaal ook, de achtergrond ziet er prachtig uit. Er moet echter ook nog een dikke pluim naar Alva Noto en Ryûichi Sakamoto, die voor de muziek zorgden. De prachtige muziek weet wonderwel diezelfde dualiteit te vatten. Dreigend en mooi tegelijk.

Arthur Redcloud & Leonardo DiCaprio

En dan zou ik nog bijna de acteurs vergeten. Naar verluidt zijn ze door de hel gegaan bij de opnames en dat is hen ook aan te zien. Hun inleving is enorm en je gelooft ook ieder moment wat ze aan het beleven zijn. Gleeson is ronduit schitterend als de kapitein van de groep die zijn groep tegen wil en dank bij elkaar wil houden. Will Poulter speelt een mooie rol als ‘rookie’ van dienst die geslingerd wordt tussen angst en moraliteit. Maar de twee echte sterren zijn ongetwijfeld Tom Hardy en Leonardo DiCaprio. Hardy liet eerder al zien veel in zijn mars te hebben. De man lijkt alles te kunnen spelen. Van sullige bartender in The Drop, over überslechterik Bane in The Dark Knight Rises tot zwijgzame actieheld in Mad Max: Fury Road. Ook hier schittert hij als Fitzgerald, een racistische, egoïstische opportunist. Het is niet toevallig dat de man een rol speelt in twee Oscargenomineede films. En dan DiCaprio. Ik was nooit een grote fan van de man. Hij was goed in Gilbert Grape, was vooral mooi in films als Titanic en leek alleen maar boos te kunnen kijken in films als Gangs of New York, maar de laatste jaren wist hij mij meer en meer te overtuigen. Hij was fantastisch in The departed, Shutter island en Wolf of Wall Street, maar wat hij hier doet, is magnifiek. Hoewel hij de helft van de film niets zegt, weet hij ons toch te overtuigen van zijn lijdensweg en zijn verbetenheid om te overleven. Zijn ogen spreken bij momenten boekdelen. Laat die Oscar nu maar komen.

Zou de perfecte film bestaan? Ik weet het niet, maar als hij bestaat, dan is het deze film. Ik zag al heel veel films, maar zelden één van dit kaliber. Deze film moet gewoonweg al zijn Oscars verzilveren. Dat kan niet anders. Cinematografie, regie, montage, acteerwerk, muziek, scenario, alles klopt gewoon. Het is een film die uitblinkt in alles wat hij doet en daarmee één van de meest meeslepende actie- en avonturenfilms wordt die ooit is gemaakt.

revenant-gallery-03

Regie: Alejandro González Iñárritu

Met: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Duane Howard & Arthur Redcloud

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Renzo - Filmportaal schreef:

    Mooie recensie! Je enthousiasme springt werkelijk van mijn beeldscherm af 😉

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Blij dat te horen! Ik vind het dan ook een schitterende film 😊

      Like

  2. Nostra schreef:

    Mooie recensie, ik heb ‘m afgelopen maandag gezien en was ook erg onder de indruk. Bij dat openingsgevecht was ik echt verbaasd om te zien hoe de camera vanuit stilstand ineens met die indiaan meereed en ik me echt af zat te vragen hoe ze dat voor elkaar hebben weten te krijgen.

    Liked by 1 persoon

    1. KVSmiley schreef:

      Prachtige film ☺

      Like

    2. fwherschel schreef:

      Veel van de lange takes zijn in feite losse fragmenten die aan elkaar werden gekleefd. Tijdens de film betrapte ik me erop te zoeken waar en hoe er gemonteerd was – en dat was niet altijd duidelijk.
      In het fragment dat Leo met het paard wegvlucht hangt de camera eerst naast en dan opeens áchter het paard. Als je naar deze momenten zoekt, valt het al gauw op.
      Het hoeft het kijkplezier niet te vergallen, maar geeft gewoon een blik op de technische kant van de zaak.

      Like

  3. Gwen schreef:

    Mijn eerste reactie was ‘mooie recensie’. Ik zie dat mijn collega bloggers dit ook al dachten. Ben zeer benieuwd naar deze film!

    Liked by 1 persoon

  4. Riinyosa81 schreef:

    Het camerawerk van Lubezki was wederom fe-no-me-naal! The Revenant wordt vooral geroemd om het spel van DiCaprio maar de cinematografie heeft er een niet te onderschatten aandeel in gehad.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s