2015 in Theater, Film en Muziek

on

Een goed jaar, maar geen Grand Cru

Zowel op vlak van Theater, Film als Muziek was er heel wat moois te beleven. Alleen was het wat mij betreft geen Grand Cru. Toch heb ik een poging gedaan om het beste van het voorbije jaar in lijstjes te gieten. Voeg hier gerust je eigen lijstje of je commentaar aan toe.

Theater

05
Belle en Het Beest

We zagen in 2015 heel wat mooie theaterproducties, maar weinig hele goeie. Gelukkig waren er wel een paar die er met kop en schouders bovenuit staken. Belle en het beest en Jekyll & Hyde waren twee amateurmusicals die zeker niet moeten onderdoen voor heel wat professionele musicals. Othello is de enige professionele productie die het lijstje haalde, en terecht. En zowel Roze Kate als Souvenir lieten zien dat amateurtheatergezelschappen tot hele mooie dingen in staat zijn. Haalden de lijst net niet: Maria Eeuwigdurende Bijstand en The story of Sacco & Vanzetti.

  1. Belle en het beest (Arte del Sueño)
  2. Othello (Toneelgroep Maastricht)
  3. Jekyll & Hyde (Bohemian Productions)
  4. Roze Kate (Theater Platteau)
  5. Souvenir (AMA Productions)

Film

SonofSaulCannes
Son of Saul

Ook op gebied van film viel er heel wat te beleven in 2015, maar ook hier weinig echte uitschieters. Bovendien blijven ze in Hollywood maar superhelden uitvinden en de enige die wat dat betreft origineel uit de hoek kwam, was Iñarritu met Birdman. De enige film die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt, is Son of Saul, een mokerslag van jewelste. Ook Theeb, de eerste Jordaanse western, was enorm genietbaar. Voor de rest vooral genoten van Mad Max: Fury Road (een achtbaanrit om u tegen te zeggen), Inside out (Pixar op zijn best) en Black (het bewijs dat ook Belgische cineasten tot mooie dingen in staat zijn). Haalden de lijst net niet: Star Wars: The Force awakens, Ex Machina, Jurassic World, Safety First – The movie en American sniper.

  1. Son of Saul
  2. Mad Max: Fury road
  3. Inside out
  4. Theeb
  5. Black

Muziek

balthazar_-_bunker_videostill
Bunker (Balthazar)

Muziek dan… Ik val wellicht in herhaling als ik zeg dat er ook hier heel veel moois te beluisteren viel, maar dat er maar weinig echte meesterwerkjes bij waren. De nieuwe van Editors, Muse en Coldplay zijn goed, maar niet zeer goed. War On Drugs leverde dan wel weer een schitterende plaat af, net als Balthazar. El Vy was een verademing, alsook Tourist LeMc. Pharrell is één van de weinige die zowel mijzelf als mijn kinderen kan bekoren. Mumford & Sons gooide het met succes over een andere boeg, evenals De Mens. Blij ook dat Jasper Steverlinck terug is en Bazart is een leuke nieuwkomer. Haalden de lijst net niet: Life is a fear (Editors), Burning (War On Drugs) & Great evader (Intergalactic Lovers).

  1. Bunker (Balthazar)
  2. Ditmas (Mumford & Sons)
  3. Return to the moon (El Vy)
  4. Mercy (Muse)
  5. Koning liefde (Tourist LeMc)
  6. Nooit genoeg (De Mens)
  7. Freedom (Pharrell Williams)
  8. Goud (Bazart)
  9. Echoes in the dark (Milow)
  10. Things that I should have done (Jasper Steverlinck)

Voilà, dat was het dan! Wat vonden jullie fantastisch aan 2015. Laat het me gerust weten.

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Nostra schreef:

    Mooie top 5 en ik ben erg benieuwd naar Black, die hier binnenkort uitkomt.

    Like

  2. Gwen schreef:

    Van jouw top 5 films heb ik alleen Mad Max gezien. Ik ben door je eerdere recensie wel erg benieuwd geworden naar Son of Saul.

    Like

  3. KVSmiley schreef:

    Zeker de moeite waard maar niet makkelijk om uit te zitten. Zeer confronterend…

    Like

  4. Musicals zijn niet echt mijn ding, maar de rest wel. Son of Saul is zeker een topper en Theeb viel bij ons net buiten ons toplijstje. De andere films in jouw top vijf heb ik helaas nog niet gezien. Vooral Inside Out zie ik bij iedereen terugkomen, dus wel benieuwd naar. Overigens ook naar Mad Max hoor. Een kale Charlize Theron is sowieso een lust voor het oog. Black zal ik binnenkort in de bioscoop wel gaan bezichtigen.

    Balthazer stond bij mij op nummer 1 in mijn eindejaarslijstje. El Vy vond ik zeer goed en stond op een goede achtste plaats. Tourist LeMC viel net buiten de boot, maar heb ik in de zomer helemaal grijsgedraaid. Hieronder mijn hele lijstje.

    1. Max Richter – From Sleep
    2. Balthazar – Thin Walls
    3. Natalie Prass – Natalie Prass
    4. Scott Matthew – This Here Defeat
    5. Sufjan Stevens – Carrie & Lowell
    6. Jamie XX – In Colour
    7. The Vaccines – English Gravity
    8. El Vy – Return To The Moon
    9. De Likt – De Likt
    10. Jaakko Eino Kalevi – Jaakko Eino Kalevi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

