Souvenir (Gregory Caers) door AMA Producties

on

De ontleding van een relatie

Souvenir_Foto1-kopie-990_evD

Ik zie die vrouw niet graag.

We kennen Bart al een tijdje en zagen al veel van de stukken die hij bracht in het kader van ‘zijn’ café-theater. Alleen had het tot nu toe nog nooit gepast om een voorstelling bij te wonen in het kader waarvoor de voorstellingen in de eerste plaats bedoeld zijn, een café. Deze keer waren we er wel in geslaagd om een datum te pinnen, en wel in ‘Den Ekster’ in Dranouter. Dit dorp is  wereldbekend omwille van het jaarlijkse festival, maar ligt eigenlijk echt wel ‘in the middle of nowhere’, in het hartje van de Westhoek. Het leek wel alsof dit café gewoon gemaakt is voor dit soort theater. Rechts van de ingang was een deur die leidde naar de zaal waar de voorstelling zou doorgaan. Iedereen nam plaats aan tafeltjes met een hapje en een drankje en het spektakel kon beginnen.

Bart Claeys & Nancy Brendonck
Bart Claeys & Nancy Brendonck

Naar verluidt schreef en regisseerde Gregory Caers dit voor een bevriend koppel en zij brachten dit voor TAL in een huiskamer. Een man en een vrouw komen thuis. Na een lange tijd. Op zoek naar elkaar. Of naar zichzelf? 29 maal op locatie spelen vraagt natuurlijk een hele creatieve aanpak, aldus Bart. Alle decor- en technische elementen moeten in een auto kunnen. En ook hier zie je dat de stelling ‘less is more’ nog altijd geldt. Een sober decor, een sobere belichting en relatief weinig attributen zorgen voor een hele mooie voorstelling.

Bart Claeys & Nancy Brendonck
Bart Claeys & Nancy Brendonck

Een koppel komt thuis nadat de man lange tijd in coma lag als gevolg van een auto-ongeluk. Een tv-ploeg komt hun ervaringen registreren. Dit betekent dat er constant geswitcht wordt tussen drie tijdslijnen: de thuiskomst, de tv-reportage en de flashbacks. Dit wordt bereikt door subtiele aanpassingen in licht en in het spel van de acteurs. De tv-reportage wordt enkel met frontlicht gespeeld (de camera), de thuiskomst met een volledige scènebelichting en de flashbacks enkel met een lamp boven de sofa (het enige decorelement, samen met een klein tafeltje met daarop een CD-speler). Bovendien slagen de twee fantastische acteurs er wonderwel in om subtiele nuances in hun spel te leggen waardoor het onderscheid ook zonder lichtwissels duidelijk was geweest. Zo was hun humoristische timing perfect. De tekst is schitterend. Met de nodige humor wordt het mysterie beetje bij beetje blootgelegd zonder al te veel weg te geven. Een hele knappe voorstelling waar scenografie, klank, licht en (samen)spel perfect op elkaar afgestemd waren. Een heerlijk toneelavondje was het logische gevolg.

3,5

Regie : Tom Ternest

Spel : Bart Claeys & Nancy Brendonck

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s