Toneelweduwnaar

Toneelweduwnaar #toneel #column

A post shared by Kurt Velghe (@kvsmiley) on

Het overkomt me zelden, maar de voorbije maanden was ik toneelweduwnaar. Dat betekent dat Griet ging repeteren (in Bellegem bij De Gebroken Spiegel) terwijl ik alleen of met de kids thuis zat. Hoewel ik een fervent toneelliefhebber ben en ik voldoende gebrieft werd door Griet omtrent de stand van zaken, is je betrokkenheid bij de productie toch relatief laag. Ik woonde wel een paar repetities bij, maar daar bleef het dan ook bij. Ondertussen haalde ik mijn filmachterstand in, las wat toneelstukken (waaronder Martelaar van Marius Von Mayenburg waar ik enorm van genoot – noteren die handel) en las (eindelijk) Millennium II uit. Ik zag de generale en de première en was niet direct overtuigd wegens teveel informatie en bij momenten te ingewikkeld, maar ik hield vol.

Vóór de derde voorstelling spendeerde ik een vol uur aan het rondrijden met kinderen. Arno naar zijn vriendin, Xenia naar haar mama, Laurie en Paulien naar de Chiro en Ulrieke naar nonkel Steven. Bleek dat Laurie en Paulien € 50,00 nodig hadden voor de Chiro. Ik dus nog vlug naar de Fortis om geld af te halen. € 80,00 om zeker de hele avond rond te komen want ik ging nog eentje drinken in de zaal na de voorstelling. In mijn haast nam ik € 30,00 mee en liet de € 50,00 liggen die voorzien was voor de Chiro. Bij het buitenkomen, zag ik dat ik de € 50,00 niet bij had en ik ging terug binnen. Een mevrouw was bezig geld af te halen. Ik vroeg of zij de € 50,00 gezien had. Zij ontkende in alle toonaarden. Ik verdacht er haar echter van een dievegge te zijn en trok mijn stoute schoenen aan : “Mevrouw, geef mijn geld terug, ik heb het u zien wegnemen!”, waarop zij in haar zak tastte, € 50,00 uithaalde en mij teruggaf. “Ah ja, ‘t is juist,” zei ze. Verontwaardigd ging ik buiten. Huh?! Hoe durft iemand dat te doen? Niet te geloven.

Ik woonde ook de laatste voorstelling bij en genoot al meer van de voorstelling omdat mij nu een aantal dingen duidelijk werden. Zal ook wel aan mij liggen, want een aantal bevriende toneelliefhebbers genoten blijkbaar wel met volle teugen. Chapeau voor de groep en de regisseur dat je dit aandurft en een aantal scènes vond ik leuk om te bekijken, maar als geheel, nee… De gesprekken nadien met vrienden toneelliefhebbers waren interessant en zorgden ervoor dat ik mij amuseerde die avond en dat we zelfs afsloten, samen met de resterende Bellegemnaars. Klokslag 3u00 knipten we het licht uit en sloten de ogen… Slaapwel!

Geef een reactie

