Eer de haan kraait (Ivan Bukovcan) door Triene Wup Sente

Zelfbehoud primeert

affiche2015_groot

Van 2014 tot 2018 herdenken we de Eerste Wereldoorlog. Triene Wup Sente draagt haar steentje bij met dit oorlogsstuk van Ivan Bukovcan. Bukovcan schreeft dit stuk in 1967 en het blijkt nu meer dan ooit brandend actueel te zijn. Hoeveel onschuldige mensen sterven niet tijdens wraakacties van terroristische organisatie zoals IS of Al Quaeda?

Martijn Vanwildemeersch, Elisa Pottie & Koen Gevaert
Martijn Vanwildemeersch, Elisa Pottie & Koen Gevaert

Eer de haan kraait speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, in een klein Slovaaks stadje. Een Duitse soldaat wordt vermoord en tien onschuldige burgers worden opgepakt en in een kelder opgesloten. Eer de haan ’s morgens kraait, zullen ze allen gedood worden als represaille.  Meneer Hartmann, een Duitse inwoner van de stad, probeert te bemiddelen. Hoe houdt een mens zich staande in zo’n onmenselijke situatie? Ieder heeft zo zijn eigen goeie redenen om zijn vel te redden. De maskers vallen af…

Het decor bestaat uit een laag bakstenen muurtje met achteraan een “kelder”trap. De rest van de scène staat vol met allerlei materiaal, waaronder een sofa, een bed, een tafel en wat stoelen. De regisseur koos ervoor om het decor te verplaatsen tijdens een totaal overbodige pauze trouwens. Door een pauze in te lassen wordt de spanningsboog gebroken en kost het ons weer wat moeite om in de voorstelling te komen. Bovendien lijkt het me totaal onlogisch dat wanhopige mensen zich gaan bezighouden met het verplaatsen van het meubilair. Ze hebben wel wat andere zaken aan hun hoofd, zou je denken. De acteurs spelen aan een behoorlijk tempo en sommigen slagen er meestal in ons in hen te doen geloven. Onbegrijpelijk wel dat er zoveel bewogen wordt. Iedere beweging op scène moet in principe een reden hebben.

Het tweede deel sleurt de cast ons volledig mee in dit tijdloze verhaal over mensen in een wanhopige situatie. Hoe ver zou een mens gaan om zijn eigen vel te redden? Ben je bereid om een andere mens te offeren? Heel knap hoe de schrijver deze vragen verwerkt in een spannend verhaal. Wat mij betreft, een vrij geslaagde creatie van deze klassieker.

😀 😀 🙂 😦

Regie : Dirk Claerbout

Spel : Elisa Pottie, Martijn Vanwildemeersch, Pascal Provijn, Anne Dewitte, Jasper Vanwildemeersch, Pieter Pottie, Hans Huysentruyt, Koen Gevaert, Mieke Deley, Tine Coucke & Filip Vanwildemeersch

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s