Almost, Maine

Dag in dag uit bezig met theater en film, soms tot vervelens toe. Af en toe overval ik mijn vrouw met ideeën en projecten. En heel af en toe vraagt zij zich wellicht af of ik niet wat overdrijf. Ik vind alvast van niet. Het houdt me staande. Ook mijn vrienden en familie, en zelfs mijn kinderen, durven wel eens zeggen dat ik moet ophouden met altijd maar over theater te praten. Maar, zoals ik al zei, het houdt me staande, het geeft me energie. Zo ook deze regie. Ik wou al een tijdje een regie doen bij “mijn” eigen gezelschap, Klakkeboem. En toen ik Almost, Maine voor de eerste keer las, was ik verkocht. Zo’n mooi stukje. Het werd ook niet voor niets het meest gespeelde stuk in Amerika. Onlangs stak het zelfs Midzomernachtsdroom voorbij als meest gespeelde stuk.

Griet en Vincent
Griet en Vincent

Een stuk had ik dus al snel gevonden. Nu nog een concept. Hoe doe je dat? Negen eenakters met evenveel decorwissels op onze mini-scène. Stilaan groeide een idee in mijn hoofd waarbij ik koos voor een heel sober, maar superefficiënt decor. Muziek was ook een harde kluif. Welke muziek past in godsnaam bij de traagheid, de eenzaamheid en het mystieke van het hoge Noorden? Ik begon mijn zoektocht bij Sigür Ros en kwam uiteindelijk uit bij Goldmund. De muziek bepaalt het tempo en het trage, het langzame van het leven in Maine wordt op die manier heel mooi in de verf gezet.

Bieke & Dennie
Bieke & Dennie

Het stuk is eigenlijk geschreven voor vier acteurs, maar ik had zeven kandidaten. Uiteindelijk kwam ik toch tot een soort compromis waar iedere acteur/actrice uiteindelijk zijn moment van glorie beleeft in het geheel. Ook belichting bleek heel belangrijk. Samen met onze lichttechnicus ging ik op zoek naar het juiste licht voor de verschillende scènes. Licht dat perfect de sfeer creëert waar dit stuk om smeekt. Gisteren was de Generale Repetitie en eindelijk leken alle puzzelstukjes mooi in elkaar te vallen. De acteurs verbaasden mij door dingen te doen die ze nog nooit gedaan hadden, maar wel perfect passen bij hun diverse personages. En de rest van de puzzel viel ook perfect in elkaar. We creëerden de juiste sfeer en speelden aan een mooi tempo, ondanks de traagheid van het geheel. Ik durf mezelf een tevreden regisseur noemen en ben nu uiteraard razend benieuwd naar de reacties na de première van zaterdagavond.

Geef een reactie

