Dawn of the planet of the apes

Hoe een blockbuster ook kan zijn

dawn of the planet of the apes Poster 2014

😀 😀 😀 🙂

Apes not kill apes!

Rise of the planet of the apes was een mooi voorbeeld van hoe een blockbuster ook kan zijn. Indrukwekkende special fx, gebruikt ten dienste van het verhaal. Een verhaal over vriendschap die de terechte vraag stelt in hoeverre de mens nog menselijk is. Diezelfde vraag wordt opnieuw gesteld in dit prachtige vervolg. In hoeverre is de mens nog mens? Zijn de apen die hier opgevoerd worden in sé niet menselijker dan de menselijke protagonisten? De aandacht gaat veel meer naar de actie dan in het eerste deel maar toch blijven de personages het interessantst. In dit geval zijn dat de apen. Zij zijn de echte hoofdrolspelers in deze film. De motion capture techniek wordt hier ten volle benut om de apengemeenschap een gezicht te geven. En opnieuw wordt Caesar opgevoerd, schitterend vertolkt door Andy Serkis en wellicht één van de meest interessante filmpersonages van de laatste jaren.

Andy Serkis als Caesar
Andy Serkis als Caesar
15 jaar na de gebeurtenissen in de vorige film. De mensheid is bijna volledig uitgeroeid door een virus dat ze zelf creëerden. Caesar heeft zich met zijn troep apen teruggetrokken in de bossen en leidt daar een rustig bestaan.  Hun motto : “Apes not kill apes!”. Zei Jezus Christus dat ook niet? Velen lijken dat alvast vergeten te zijn. Ook Caesar moet vaststellen dat de machtswellust soms groter is dan de menselijke waarde. Een klein groepje mensen bleek immuun voor het virus en probeert nu geleidelijk aan de wereld terug op te bouwen. Om electriciteit te kunnen maken, moeten ze echter een dam terug op gang krijgen midden in het gebied van de apen. Dat leidt aanvankelijk tot kleine conflicten, zeker als blijkt dat zowel bij de apen als bij de mensen het wantrouwen ten opzichte van elkaar heel groot is. Ondanks verwoede pogingen van zowel mens (een goed acterende Jason Clarke) als aap (Caesar) om de vrede tussen mens en apen te bewaren, lijkt een uiteindelijke oorlog onvermijdelijk.
Keri Russell & Kodi Smit-McPhee
Keri Russell & Kodi Smit-McPhee
De film opent met een prachtig beeld van Caesar, gevolgd door een klopjacht van de apen op een troep herten. We volgen de apen naar hun woonplaats en hier leren we dat deze apen behoorlijk intellectueel zijn en met gebarentaal communiceren met elkaar. Pas na twintig minuten maken we kennis met de mensen. Jason Clarke is overtuigd als ex-architect die, samen met militarist Gary Oldman (te weinig uitgewerkt om te overtuigen), de samenleving probeert her op te bouwen. Hij overleefde het virus samen met zijn zoon en is nu samen met Ellie (Keri Russell). Aarzelend legt hij het eerste contact met de apen en dit eerste uur bevat dan ook de mooiste scènes van deze film. Na een goed uur barst de hel echter los en is het genieten geblazen van de actie. De apen vallen de mensen aan en dat leidt tot totale chaos en slachtoffers langs beide kanten. De scène vanop de tank is heel knap in beeld gebracht. De regisseur laat hier zien dat hij heel wat in zijn mars heeft en de film verveelt dan ook geen minuut. De personages krijgen ook alle aandacht. Weliswaar niet zozeer de menselijke personages, maar de apen. Het gezin van Caesar verkeert in een crisis en dat zie je aan Caesar. Je leeft mee met dit machtige personage. Echter ook Jason Clarke verdient een pluim voor zijn portrettering van de getormenteerde Malcolm.
Jason Clarke & Caesar
Jason Clarke & Caesar

Van : Matt Reeves

Met : Jason Clarke, Andy Serkis, Keri Russell, Gary Oldman, Kodi Smit-McPhee, Toby Kebbell & Nick Thurston

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s