De Woonkamer

on

858149_10200102270311319_1232966305_o

Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe woonkamer.  Het is één woonkamer, maar tegelijkertijd zijn het ook verschillende woonkamers, elk met hun eigen karakter.  Ik woon er graag, ’t is te zeggen IK woon er niet.  Er wonen afkooksels van mij, afgietsels, mensen die fysiek op mij lijken maar totaal andere karaktertrekken hebben.  Een zatlap, een zakenman, een zoon, een vader, een echtgenoot, …, allemaal lijken ze op mij, maar ik ben het niet echt.  Ik speel ze alleen maar en zij hebben allemaal een woonkamer.  Samen met mijn collega-acteurs maak ik namelijk deel uit van de cast van “De Woonkamer” van Die Ghesellen Deerlijk, in een regie van Patrick Mahieu.  Het is er goed toeven, in die woonkamer.  Er wonen vriendelijke, gezellige, sympathieke mensen.  Het was nochtans geen evidentie, de weg naar de woonkamer.  We kregen elk een aantal personages en kregen dan welgeteld tien minuten om dat personage te zetten en ervoor te zorgen dat de mensen (het publiek dus) direct meegezogen werden in zijn of haar verhaal.  Na verloop van tijd zagen we er ook de humor niet meer van in.  Bij een eerste lezing wordt er wel wat gelachen, maar na 30 repetities zie je die humor niet meer.  We twijfelden dus, zowel wij, de acteurs, als Patrick, de regisseur.  Maar het publiek houdt ervan.  De eerste twee voorstellingen hadden we een “goed” publiek, mensen die lachten als het grappig was en zwegen als dat moest.  En het applaus was tot twee keer toe hartverwarmend mooi.  Best wel aangenaam, deel mogen uitmaken van een geslaagde productie.  Nog twee keer ga ik naar de woonkamer.  Nog twee keer gaan we proberen om de mensen een leuke avond te bezorgen.  En ik ben ervan overtuigd dat dat wel zal lukken.  Ik kijk er dan ook reikhalzend naar uit.  Tot vanavond … ?

887550_10200191692346814_1011848559_o

Geef een reactie

