Vier zusters aan de kapstok

Ik maak er een goede gewoonte van om geen recensies te schrijven over producties waar ikzelf of mijn vrouw actief bij betrokken zijn.  Dus heb ik aan mijn vriendje Shakespey gevraagd of hij dat wou doen ;-).  Vanavond première “Vier Zusters”.  Een productie van “Die Ghesellen” Deerlijk, in een regie van Hilde Vanderstraeten.  “Een stukje leven …”, zei één van de leden van “Die Ghesellen”, na de generale van donderdag.  En daarmee slaat hij eigenlijk de nagel op de kop.  We maken kennis met vier zusters (allez gij … ;-)), elk met hun kwaliteiten en beperkingen.  En elk heeft al zijn portie ellende achter de rug.  De ene al wat meer dan de ander, maar dat is nu eenmaal zo in het leven.  Het leven is niet altijd even fair voor alles en iedereen.  En Lies, de jongste, staat nog aan de wieg van het leven.  Ze is begin de twintig, bijzonder naïef en houdt zielsveel van haar zussen.  Zij staat er een beetje bij als toeschouwer en aanschouwt alles met lede ogen.  Een mooi stuk, zeker voor wie van verteltheater, van anekdotiek houdt (zoals ikzelf).  Dat dit stuk werkt, heeft veel te maken met de actrices, maar ook en vooral met de regie.  Een knappe regie dit, met een “speciaal” decor (dat hoorde ik ook een aantal leden zeggen donderdag ;-)), die de vier levensbanen van de zusters symboliseert, en hele knappe lichtwissels en -standen.  Het zal erop of eronder zijn met dit stuk.  De ene zal ervan houden en het in zijn hart sluiten, een ander zal het misschien te traag of te vrijblijvend vinden.  Ik hou ervan en ik hoop dat het publiek dat vanavond ook zal doen.

IMG_1572
Colette, Griet, Bieke & Katrien

Griet, mijn vrouw, is ondertussen ook bezig met een schooltoneeltje rond Kerstmis : “Is dit een kapstok ?”.  Een compilatie van allerhande droge humoristische stukjes die zich allemaal afspelen op Kerstavond.  Dinsdag generale en donderdag drie voorstellingen.  Leuk om naar te kijken.  Je kan je wellicht voorstellen dat de zenuwen strak gespannen staan.  Iedereen kijkt uit naar de première en naar de voorstellingen, maar twee producties tegelijkertijd vraagt wel een en ander van een mens.  Ik duim dan ook voor haar dat ze vanavond het beste van zichzelf mag geven op het podium en dat ze dat donderdag nog eens zal doen, maar dan vanachter de schermen :-D.

 

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

